Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki Ośrodek Zdrowia " Markusy" - Jadwiga Arndt

cukrzyca typu 2

8 produktów spożywczych, które pomagają kontrolować cukrzycę:

  • orzechy włoskie - ze względu na dużą zawartość błonnika oraz białka należą do produktów tzw. wolno spalających się , co sprzyja kontroli poziomu glukozy we krwi. Są ponadto źdódłem jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym niezbędnych dla zdrowia omega 3, a także steroli roślinnych, tak korzystnych przy zapobieganiu miażdżycy.
  • płatki owsiane - stanowią bogate źródło rozpuszczalnego błonnika, który pomaga kontrolować cukrzycę, reguluje pracę jelit, zmniejsza wchłanianie cholesterolu i pomaga utrzymać uczucie sytości, wspomagając walkę z nadmiernymi kilogramami.
  • fasola - nasiona roślin strączkowych, jak: fasola biała, czerwona, cieciorka, są bogate w rozpuszczalny błonnik, pomocny w utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi.
  • awokado - zawiera duże ilości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, korzystnych dla zdrowia serca i niesprzyjających insulinooporności, w przeciwieństwie do nasyconych kwasów tłuszczowych.
  • ryby - wszystkie ryby są źródłem białka i są polecane w diecie diabetyka. Ryby morskie, takie jak: śledź, makrela, sardynka, zawierają dodatkowo duże ilości korzystnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych omega 3, zmniejszających ryzyko miażdżycy.
  • marchew - jest jednym z głównych źródeł naturalnego beta- karotenu, któremu przypisuje się właściwości zmniejszania ryzyka wystąpienia cukrzycy i lepszej kontroli poziomu cukru we krwi. Ze względu na zawartość węglowodanów zaleca się spożywanie jej na surowo lub gotowanej "al dente".
  • owoce jagodowe - pomagają w obniżaniu cukru we krwi, ponieważ zawarte w nich antocyjaniny mogą wpływać na zmniejszenie insulinooporności i zwiększenie produkcji insuliny.
  • jabłka - są niskokaloryczne, zawierają duże ilości pektyn, czyli rozpuszczalnego błonnika, który wpływa na zmniejszenie wchłaniania cholesterolu oraz spowalnia uwalnianie glukozy do krwi. Jabłka pozwalają utrzymac się w dobrej formie.

 

Produkty spożywcze, których należy unikać:

  • cukier - produkty zawierające cukier (m.in. słodkie napoje, cukierki, ciastka, batony) powodują znaczący wzrost poziomu glukozy we krwi, co wywołuje wydzielanie insuliny. Dlatego zarówno dodawanie cukru do napojów i potraw, jak i spożywanie gotowych produktów zawierających cukier musi być w diecie diabetyka bezwzględnie ograniczone.
  • tłuste sery - sery topione czy żółte są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych. Ich spożycie wpływa niekorzystnie na naczyńia krionośne, zwiększając ryzyko rozwinięcia się miażdżycy, stanowiącej i tak duże zagrożenie dla osób z cukrzycą. Inne produkty zawierające nasycone kwasy tłuszczowe, odradzane diabetykom, to: smalec, boczek, tłuste wędliny i mięsa, niektóre wyroby cukiernicze, tłuste mleko, śmietana, masło.
  • frytki - smażone na głębokim tłuszczu ziemniaki zawierają węglowodany, które powodują szybki wzrost poziomu glukozy we krwi oraz są źródłem dużej ilości tłuszczu. Mogą dostarczać także niekorzystnych dla naczyń krwionośnych tzw. izomerów trans kwasów tłuszczowych, zawartych w utwardzonych olejach używanych często do smażenia. Są ponadto wysokokaloryczne, co sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej i zdecydowanie utrudniają kontrolę przebiegu choroby.
  • soki owocowe - unikaj napojów słodzonych, takich jak słodkie napoje gazowane i niegazowane, słodka kawa, herbata, ale także soków owocowych zawierających dużo cukru- powodują gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi, są także źródłem dużej liczby kalorii.
  • produkty z mąki rafinowanej (oczyszczonej) - białe pieczywo, bułki, jasny makaron. Zamień je na produkty z pełnego ziarna (nieoczyszczonego), takie jak razowe pieczywo, graham, razowy makaron. Z pełnoziarnistych produktów zawierających dużo błonnika glukoza uwalnia się wolniej i stopniowo, co pomaga kontrolować poziom glukozy we krwi.
  • owoce z puszki - zawierają cukier dodany w postaci syropów i są źródłem cukrów prostych, powodujących szybki wzrost poziomu glukozy we krwi. Wybierając korzystniejsze dla zdrowia owoce surowe, warto zwrócić uwagę na ich indeks glikemiczny (IG). Na przykład winogrona, mango, i banan mają wysoki IG, co oznacza, że po ich spożyciu następuje szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, a to nie jest zalecane diabetykowi. Jabłko, grejpfrut czy pomarańcza mają niski IG i mogą być częścią prawidłowej diety.
  • słone przekąski - przeciętnie spożywamy zbyt dużo soli. W diecie diabetyka może sprzyjać to powstawaniu nadciśnienia. Powinno się zaprzestać jedzenia słonych paluszków, krakersów czy chipsów. Są one nie tylko źdódłem niekorzystnej dla zdrowia soli, ale także szybko wchłaniających się węglowodanów prostych, których spożycie musi być ograniczone. Zdrową przekąską mogą być niewielkie ilości nisolonych orzechów, np. włoskich, czy pestek dyni lub słonecznika.
  • pączki - ze względu na wysoką zawartość tłuszczu oraz cukru jest to prawdopodobnie najbardziej niewskazana dla diabetyków przekąska. Oprócz pączkó należy wyeliminować z diety takie wyroby cukiernicze, jak: wafelki, herbatniki, słodkie ciasteczka, batoniki, ze względu na zawartość nie tylko dużej ilości cukru, ale też niebezpiecznych dla serca tłuszczów, tzw. izomerów trans kwasów tłuszczowych.
  • ziemniaki i kukurydza - skrobiowe warzywa zawierają duże ilości szybko wchłanianych węglowodanów, dlatego ich spożycie powinno być oraniczone przez diabetyków.
  • alkohol - wino, piwo, wódka, likiery - tych napojów trzeba w cukrzycy bezwzględnie unikać, ponieważ mogą powodować wzrost poziomu glukozy we krwi.
  • boczek - produkty takie jak boczek, a także inne tłuste wędliny (m.in. kiełbasy, bekon), tłuste kawałki mięsa, skóra drobiu zawierają duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych niekorzystnych dla stanu naczyń krwionośnych. Ponieważ osoby z cukrzycą są bardziej narażone na choroby układu krążenia, powinny zadbać o ograniczenie tych produktów w diecie. Zamiast nich warto wybierać chudy drób bez skóry czy ryby.
  • biały ryż - jak wynika z badań, u osób spożywających codziennie biały ryż występuje wyższe ryzyko zachorowania na cukrzycę - aż o 11%. Tym, którzy lubią potrawy z ryżem, zalecany jest ryż brązowy - korzystniejszy dla odpowiedniej kontroli poziomu cukru.
  • panierowane udka i piersi kurczaka - mięso drobiowe jest chude, dlatego zaleca się je diabetykom jako źródło białka. Warto jednak pamiętać, że smażone w panierce, w głębokim tłuszczu staje się niezdrowym, wysokokalorycznym posiłkiem o dużej zawartości tłuszczu.

 

Zegar

Kalendarium

Czerwiec 2021
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Imieniny